PrimeX är en X-412 med hemmahamn på Öckerö.

söndag 4 juli 2010

Bohus Racet 2010

BohusRacet 2010 som hade nästa alla förhållanden.
Nu är vi på väg hemåt Öckerö och med Björn vid rodret då hinner jag blogga lite om BR.
Starten gick i Uddevalla med 5 startgrupper, vi var i nr 4 och startade 16.00. Vinden varierade från 0-2 m/s rakt emot. Vi gjorde en en bra start där vi gick över linjen precis efter skottet men då några framför slog så valde vi (jag) att slå över till babords hals och gå ut mot kanten. Då dog vinden helt så vi vred tillbaka utan styrfart och lite motström så hamnade vi bakom startbojen och fick gå bakom båtar och starta om. Ingen rolig start precis.
Vi fick dock fart i den svaga vinden och tog ifatt båtar framför oss. Efter rundning utanför Uddevalla brom där vi skulle gå söderut så låg vinden rakt emot så det blev kryss hela vägen ner till Hätteberget som vi rundade ca kvart i tolv på kvällen.
Efter ett tag ökade vinden till ca 7-8 m/s så det blev ett hårt jobb med slag i snitt var 3:e minut.
Dock hade vi bra fart och jagade ifatt många båtar. De nya seglen går verkligen bra på kryssen.
Det gällde att hitta strömlä hela tiden då det var mellan 0,3-1 knop motström.
Vi hade en lång hård jakt på Dehler 39 SQ, Sjöglans, som vi efter hårt jobb kom ifatt och förbi. (de gick dock förbi oss strax för Hätteberget).
En Centerline, Blåeld, jagade vi också hela racet, Med SRS 1.38 så kändes det gott att ha den som morot. (vi tog dem sen också och var före i mål).
Det fanns hela tiden båtar att jaga vilket var inspirerande och peppande.
I början jagade vi Luffe 40, Totte, som vi lämnade bakom oss.
Björn tog självmant på sig att gasta hela vägen ner till rundningen. Gissa om han byggt muskler av allt skotande. Ann-sofie får mata honom då han inte kan greppa något efter detta.
Strax efter Hätteberget, där vi satte spinnaker i 8-9 m/s läns. Så blev det mörkt (inte helt kolsvart, men ganska mörkt. Det var en häftig känsla att surfa med spinnaker i mörkret när farten pendlade mellan 10-14 knop.
Jag körde första biten medan Björn slumrade lite i sittbrunnen, sen gippade vi och bytte.
klockan 4.30. Fick vi en broatch i en vindby som var lite kraftigare och då skörade spinnakern.
Trött och nedstämd så ville skepparen skita i detta och gå in till Fjällbacka och sova. Tur att björn är så positiv så han lyckades övertala mig att fortsätta. Vi förlorade kanske 45-60 minuter på hela racet på detta vilket innebär en hel del placeringar men vi jobbade på.
Utanför Fjällbacka så såg vi att vi kört bredvid Mikael och P-A (Gotham) från Öckerö, hela natten.
Så vi hade sällskap in till rundningen. Efter denna så drog Migael iväg i den då lätta vinden. Den mannen är makalös på att hitta vind där det inte finns någon.
Rundning i fjällbacka kring 5.40. Frukost (chiliconcarne).
Vi stångade vidare upp mot nästa rundning i Strömstad utan spinnaker och så de andra dra ifrån. Strömstad rundade vi vid 11-tiden

Från Strömstad till Rundningen i Norge var det ren transport, inte många vägval.

När vi närmade oss rundningen så mötte vi många båtar. Mikael och P-A låg ca 5 NM före oss.

Vi rundade vid 14-tiden och började kryssa ner. Vi fick kanonfin fart och höjd och kämpade för bi båt efter båt på vägen.

Vid koster var vi ifatt Mikael och ner mot rundningen började vi få häng på Blåeld.

Rundningen var vid Ulsholmen utanför Tjurpannan. (öster om Ulsholms kalv).

Vi tog östra vägen ner mot Fjällbacka skärgården då det var mindre ström. Här var vi förbi Blåeld och en Arcona 370 som vi jagat ett tag.
Lite trötta så gjorde vi några dumma slag ut i motströmmen så vi tappade Blåeld men drog ifrån honom senare ner mot sotenäset.

Här var jag så fruktansvärt trött att jag somnade mellan varje slag och Björn kryssade och väckte mig när det var dags att slå. Sov nog sammanlagt en halvtimme.

Vi närmade oss mål och jagade på de sista, vi slet verkligen in i det sista och hade en hård fight med en X-332 som gick otroligt fort när vinden började dö ut när vi hade 1 NM kvar till mål. Vi kom 10 m efter i mål.

Så vi fick ett litet "tut" klockan 20.15 efter 28 h och 15 min hårt segling med totalt ca 1/2 timmes sömn var. Vi har kört hårt med trim mm hela tiden (utom från spinnaker haveriet till Strömstad). Med kryss mm så har vi nog seglat ca 210 NM. (tyvärr tog batterierna slut på väg till Fjällbacka så instrumenten nollställdes innan vi fick laddat igen).

Vi skippade Ärtsoppan och tog en låda lasange som Björn (med AS support) hade med sig. Lite trevligt snack på bryggan med övriga deltagare innan kudden fick besök.
Björn har varit en klippa på denna segling och förutom en suverän gast även varit en "gorme" kock. Nu vankas Cili.

Sammanfattningsvis så har det varit en fantastisk segling, ett underbart väder, fina vindar, en sjön utmaning som vi klarat tillsammans. Just nu är man jäkligt trött men på ett possitivt sätt.

Vi kom 58:a av 142 startande båtar, det är efter förutsättningarna (spinnaker haveriet) ok.

Nedan lite bilder från racet, det kommer fler senare samt en video snutt.
Starten för grupp 3.

Start grupp 3

Mikael o P-A kl 05.00

Rundningen i Fjällbacka

Efter rundning, Gotham hissde spinnaker (inte vi :( )

X-332 som vi hade en fight mot in mot mål i Smögen.

Melges 24, det är tuffa killar att köra ett sånt här race med sån båt.