PrimeX är en X-412 med hemmahamn på Öckerö.

PrimeX Teknik/underhåll

Här beskriver jag en del av den utrustning som vi bytt och hur olika fabrikat fungerat ombord.
  • Motor
Den största investeringen var ett motorbyte 2009.
Efter att kylvattnet läckt ur en frostplugg som ärgat så skar vår Volvo Penta 2040 från -95.
Ny motor och drev installerat av Drevia i Lysekil.
Motorn går bra men vakuum ventilen från Maritec har läckt och är en dålig produkt enligt min mening. Jag har nu satt en slang som leder vattnet ner till tråget under motorn.
Propeller kunde vi behålla då vi har en Variprop från tyska SPW. Den är av typen flöjlande vilket ger bra kraft även på back. Mycket bra produkt.

Maritec Vacuumventil läcker vatten ner på motorn.

  • Segel
Segel har vi köpt från UK Syversen. Vi valde Tape-drive segel med kolfiber. De har fungerat bra,, håller form och är lätta. Sen är servicen från UK i Göteborg kanon.
Det vi kompletterat med är en stor med fulllattor och en Genua 2 med bukkompensator och UV skydd.



  • Rullsystem
Den rulle som satt på båten var en kvalitets rulle från tyska Reckmann. Denna har vi dock haft problem med hela tiden så fallet vill snurra med in.
Nu har vi äntligen lokaliserat felet och har lösningen. Det saknades nämligen kulor i svirveln.
Nya kulor (varannan stål, varannan plast). Fungerar klockrent igen.
  • Instrument
Efter en kortslutning av våra KVH instrument som fungerat utmärkt så fick vi nya på försäkringen. Valet blev då Nexus NX2.
Dessa instrument har dock varit mycket strul med. Vi har skickat in alla displayer (6 st) för omlimning då det blev fukt/kondens i dem. Det är det nu igen så det blir en ny resa med dessa i höst.
Logg givaren har gått sönder 2 gånger på 4 säsonger.















  • Plotter
Vi köpte en Garmin 292 samtidigt som vi köpte båten 2007. Den har fungerat bra under åren dock dog den i bland under sista säsongen så vi har nu bytt ut den till en Raymarine e7.
Vi valde denna istället för Garmins 7" då vi ville ha möjlighet att hantera plottern med handskar och blöta fingrar och e7 har alternativ ratt till pekskärmen.
Plottern köpte vi från Nautiska Magasinet.

  • AIS mottagare
2007 installerade vi en AIS mottagare och Antensplitter av fabrikat Easy AIS. denna visar AIS mål i plottern. Detta har fungerat väldigt bra både med den gamla Garmin och den nya Raymarine.
Eftersom den är några år pratar den bara NMEA 0183. (detta gjorde så att B&G plottern gick bort i valet av ny plotter).

  • Ankarspel i fören
Till 2013 monterade vi ett ankarspel i fören. Vi valde Lofrans Cobra som vi beställde från SVB i Tyskland.
Ett rostfritt "bruce"ankare och 50 m kätting blev det.
Detta har fungerat bra. Vi köpte dock fjärrkontrollen i fabrikat Quick då de har LED belysning i den vilket är suveränt om det är mörkt.
Jag installerade också en manöver kontakt vid ratten.
Det enda som inte riktigt fungerar är när kättingen matas upp så bygger den en hög  som man får sprida ut med en båtshake.















  • Omklädning av dynor
Vi lämnade in och fick dynorna omklädda av Polydress på Hönö. Kanon jobb till bra pris.



  • Sprayhood
Eftersom båten aldrig hade haft sprayhood så köpte vi en ny till den direkt 2007. Det blev en från Schultze kalacher som gör dessa till X-yachts. Denna köpte vi genom Eliassons kapellmakeri.
Vi ville ha större rutor på sidan så det blir så att plasten ligger direkt på de rostfria bågarna. Detta har lett till att fönstren blivit brända så till 2014 så fick vi nya rutor isydda hos Eliasson.



  • Sittbrunnskapell
Till 2008 sydde vi ett sittbrunnskapell.
Vi mallade i byggplast och sydde i Markilux kapellväv. Bågarna gjordes delbara i aluminium.



  • Isolationstransformator

Efter motorhaveriet så monterade vi en isolationstransformator av märket Mastervolt. Den var lättast med sina 5,5 kg. Den har fungerat bra och vi ser en att drevet inte korroderar lika mycket som det gamla men det är sådana här prylar som inte märks. denna monterades under sitsen vid navbordet.


  • Batterimätare
En batterimätare monterades vilket är en mycket bra liten pryl. Här ser vi hur mycket som förbrukas och hur mycket som är kvar i batteribanken. fabrikat Odelco. Här monterad under tankmätaren för vattentanken och vid sidan om avstängningen för gasen.
Under syns En gammal GPS från Dantronik/Philips. Den fungerar bra men används väldigt sällan. Fungerar i dag som back upp. Den är kopplad till autopiloten men det använder vi aldrig.


  • Väderfax
Vi köpte en väderfax som går på kortvåg. Det blev en Weatherman från Nasa. Den har egentligen aldrig fungerat och är bara kvar ombord för att dölja hålen i panelen. Antennen är numer tom bortplockad.



  • Ombyggnad av baybystagets justering
Vi har bytt  baybystaget till dynema och ersatt justeringen mot ett blocksystem där vi dragit ner justeringen till avlastarna i sittbrunnen. På så sätt kan vi justera spänningen från sittbrunnen och släppa helt om vi vill.



2 kommentarer:

  1. Hej, jag har en X-412 från 2003, vi skall montera en solcellspanel på samma ställe som ni har den. Men frågan är hur tusan man på enklast sätt får kabeln från rufftaket ner till batterierna (som ligger under salongssoffan vid huvudskottet). Till en början, hur får man man ner dom i båten från rufftaket...
    Mvh
    Hans
    X-412 Quintamare

    SvaraRadera
  2. Hej Hans,
    Jag borrade hål vid nedgångstrappan och drog de ner på utsidan och in genom bb akterkabin. Det borde dock finnas ett rör draget för instrumentkablarna som skall gå att använda. Min kompis som har en 382:a skaffade en ledningsdragare och drog den vägen. Då kommer man ner vid instrumenten ovan navbordet.
    Svårt att förklara i ord, skall försöka ta en bild och lägga ut.
    MVH
    Jan-Olof

    SvaraRadera